Vergeet niet te communiceren over doelen

Tekst groter

Wat vaak vergeten wordt is dat er voortdurend gecommuniceerd moet worden over de doelen; telkens weer en op alle niveaus. Alle betrokkenen moeten de doelen die ze verondersteld worden na te streven, kennen. Meetbare, uitdagende maar haalbare doelen die onbekend zijn bij de uitvoerenden, zullen alleen bij toeval gerealiseerd worden. Meestal is het niet zo dat hoger management die doelen niet wil communiceren naar de medewerkers, maar dat die doelen zo ingewikkeld worden uitgelegd. Goede doelen zijn kort en krachtig geformuleerd en daardoor makkelijk overdraagbaar.

Benaderingen

Voor de formulering van organisatiedoelen komen de volgende benaderingen voor:

  • Overtuigen: "de baas wil het en gelooft erin": typisch voor jonge, kleine organisaties onder een duidelijke leider
  • Geïnspireerd: "de medewerkers willen het en geloven erin": typisch voor ambachtelijk georiënteerde organisaties
  • Inspireren: "de baas weet en wil het": typisch voor professionele organisaties met veel stafafdelingen
  • Overtuigd: "de medewerkers weten het en dus willen zij": typisch voor organisaties met uitgebreide procedures voor de formulering van organisatiedoelen.

In de praktijk komen vooral mengvormen van deze benaderingen voor.

Valkuilen

De volgende ongewenste verschijnselen kunnen zich voordoen bij het formuleren van organisatiedoelen:

  • Lippendienst: ja zeggen, nee bedoelen
  • Perfectionisme: de beste methode en volledige informatie verlangen
  • Theoriedominantie: wel willen, niet realiseren
  • Doel-middel-val: verwarring van doelen en middelen tussen betrokkenen
  • Dogmatisme: onverzettelijk vasthouden aan een universele beste methode
  • Beleidsdoelenval: verwarring van doel, beleid en strategie
  • L'art pour l'art: doelen formuleren waar dat niet nodig is, omdat het nu eenmaal zo hoort.

Hoofdstuk inhoudsopgave