Strateeg en netwerker

Tekst groter

Strateeg en netwerker

De strateeg en de netwerker richten zich op groei in de buitenwereld. Zij zorgen ervoor dat de organisatie ook morgen nog bestaansrecht heeft. In het bedrijfleven heet dat concurreren, in de non-profit is dat zorgen voor continuïteit door een passende taakstelling. Vooral in een onvoorspelbare, complexe omgeving is dit een belangrijke rol. Maar ook in een voorspelbare omgeving moet je veel aandacht aan de buitenwereld besteden. Om in de gaten te houden wat klanten of doelgroepen willen en wat de concurrentie of andere aanbieders, doen. Om de noodzakelijke middelen en mensen van buiten de organisatie te verkrijgen, moet je aandacht hebben voor continue aanpassing aan de markt, voor creativiteit en innovatie.

Trenspotter: géén risicomijder

De strateeg ziet veranderingen en komt met creatieve ideeën. Hij is missiegedreven en kan doelen omzetten naar een uitvoerbare strategie. Daarbij is hij in staat verander-processen te managen. De strateeg is een manager met een visie, die risico’s niet uit de weg gaat. In deze rol moet je afgaan op voorspellingen afgeleid uit feiten, ideeën en je eigen intuïtie. De schaduwkant is dagdromen en het gedrag van de pyromaan: hoe meer verandering tegelijkertijd, hoe beter.

Benutten van het netwerk

De netwerker is in staat ideeën effectief te presenteren en te verkopen. Een idee heeft alleen effect als duidelijk is dat de uitvoering ervan voordelen biedt. De netwerker is politiek handig en kan mensen beïnvloeden. Hij heeft inzicht welke partijen in de omgeving welk belang vertegenwoordigen. Je bent vooral bezig met het handhaven van externe invloed. Imago, presentatie en reputatie zijn hierbij belangrijk. Van jou als netwerker wordt verwacht dat je politiek behendig bent en overredingskracht, invloed en macht hebt. De schaduwkant is opportunisme en principeloosheid.

Hoofdstuk inhoudsopgave