Tekst groter
InloggenFayol - 14 principes van een organisatie
Fayol (1841 - 1925, Franse mijndirecteur) is een van de sleutelfiguren van de klassieke managementtheorieën. Fayol benoemde de volgende veertien principes van een organisatie:
- Verdeling van werk: medewerkers en eenheden specialiseren zich in hun functie
- Autoriteit: bevoegdheid is afgestemd op verantwoordelijkheid
- Discipline: gehoorzaamheid en respect laten de organisatie soepel werken
- Eenheid van bevel: iedere medewerker rapporteert aan slechts één leidinggevende
- Eenheid van richting: alle inspanningen zijn gericht op hetzelfde
- Ondergeschiktheid van het individueel aan het gezamenlijk belang: belangenconflicten worden vermeden
- Evenredige beloning: iedereen krijgt loon naar werken
- Centralisatie: wat op meerdere medewerkers en eenheden betrekking heeft moet gecentraliseerd worden gehouden
- Hiërarchie: de formele bevelsstructuur garandeert helderheid
- Orde: mensen en materiaal zijn op het juiste moment op de juiste plaats
- Gelijkheid: loyaliteit en toewijding komen voort uit vriendelijkheid en rechtvaardigheid
- Stabiliteit: mensen krijgen de gelegenheid hun werk in de praktijk te leren
- Initiatief: mits tevoren geformuleerd bieden experimenten kansen op verbetering
- Esprit de corps: harmonieus samenwerken is een belangrijke succesfactor.