Tekst groter
InloggenCriteria High Performance Organisatie
De Waal definieert n.a.v. zijn onderzoek onder ruim 1.470 organisaties een HPO als volgt: "Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 tot 10 jaar." De 5 HPO factoren die bepalen wat een organisatie een High Performance Organization (HPO) maakt zijn : (1)kwaliteit van management, (2)openheid & actiegerichtheid, (3) lange termijngerichtheid, (4) continue verbetering & vernieuwing en (5) kwaliteit van medewerkers. De 35 kenmerken verdeeld over 5 High Performance Organisatie succesfactoren zijn:
Kwaliteit van Management
- Management geniet het vertrouwen van iedereen in de organisatie
- Management is integer
- Management heeft een voorbeeldrol voor medewerkers
- Management neemt snel besluiten
- Management onderneemt snel actie
- Management coacht medewerkers om betere resultaten te behalen
- Management is gericht op het behalen van resultaten
- Management is erg effectief
- Management bestaat uit sterke leiders
- Management straalt zelfverzekerdheid uit
- Management is besluitvaardig met betrekking tot ‘niet-presteerders.’
- Continue verbetering en vernieuwing.
De organisatie heeft een strategie die duidelijk onderscheidend is van andere organisaties
- In de organisatie worden processen voortdurend verbeterd
- In de organisatie worden processen voortdurend vereenvoudigd
- In de organisatie worden de processen voortdurend op elkaar afgestemd
- In de organisatie wordt alles gerapporteerd dat belangrijk is voor het halen van een goede prestatie
- In de organisatie wordt aan managers en medewerkers zowel financiële als niet-financiële informatie gerapporteerd
- De organisatie verbetert haar kerncompetenties voortdurend
- De organisatie vernieuwt haar producten, diensten en processen voortdurend
Langetermijngerichtheid
- De organisatie creëert groei door samenwerking met andere organisaties
- De organisatie onderhoudt goede langetermijnrelaties met alle belanghebbenden
- De organisatie is gericht op het zo goed mogelijk bedienen van haar klanten
- Het management werkt al lange tijd bij de organisatie
- Nieuw management wordt van binnen de organisatie gepromoveerd
- De organisatie vormt een veilige werkomgeving voor medewerkers.
- Openheid en actiegerichtheid
Het management gaat vaak de dialoog aan met medewerkers
- De medewerkers besteden veel tijd aan communiceren, kennis uitwisselen en leren
- De medewerkers worden altijd betrokken bij belangrijke bedrijfsprocessen
- Het management staat fouten maken toe
- Het management staat open tegenover verandering in de organisatie
- De organisatie is prestatiegericht
Kwaliteit van medewerkers
- Medewerkers willen verantwoordelijkheid dragen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten
- Medewerkers willen geïnspireerd worden om zeer goede resultaten te behalen
- Medewerkers worden getraind in het versterken van hun flexibiliteit en veerkracht
- De organisatie heeft een divers en complementair werknemersbestand.