Criteria High Performance Organisatie

Tekst groter

Criteria High Performance Organisatie

De Waal definieert n.a.v. zijn onderzoek onder ruim 1.470 organisaties een HPO als volgt: "Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 tot 10 jaar." De 5 HPO factoren die bepalen wat een organisatie een High Performance Organization (HPO) maakt zijn : (1)kwaliteit van management, (2)openheid & actiegerichtheid, (3) lange termijngerichtheid, (4) continue verbetering & vernieuwing en (5) kwaliteit van medewerkers. De 35 kenmerken verdeeld over 5 High Performance Organisatie succesfactoren zijn:

Kwaliteit van Management

  • Management geniet het vertrouwen van iedereen in de organisatie
  • Management is integer
  • Management heeft een voorbeeldrol voor medewerkers
  • Management neemt snel besluiten
  • Management onderneemt snel actie
  • Management coacht medewerkers om betere resultaten te behalen
  • Management is gericht op het behalen van resultaten
  • Management is erg effectief
  • Management bestaat uit sterke leiders
  • Management straalt zelfverzekerdheid uit
  • Management is besluitvaardig met betrekking tot ‘niet-presteerders.’
  • Continue verbetering en vernieuwing.

De organisatie heeft een strategie die duidelijk onderscheidend is van andere organisaties

  • In de organisatie worden processen voortdurend verbeterd
  • In de organisatie worden processen voortdurend vereenvoudigd
  • In de organisatie worden de processen voortdurend op elkaar afgestemd
  • In de organisatie wordt alles gerapporteerd dat belangrijk is voor het halen van een goede prestatie
  • In de organisatie wordt aan managers en medewerkers zowel financiële als niet-financiële informatie gerapporteerd
  • De organisatie verbetert haar kerncompetenties voortdurend
  • De organisatie vernieuwt haar producten, diensten en processen voortdurend

Langetermijngerichtheid

  • De organisatie creëert groei door samenwerking met andere organisaties
  • De organisatie onderhoudt goede langetermijnrelaties met alle belanghebbenden
  • De organisatie is gericht op het zo goed mogelijk bedienen van haar klanten
  • Het management werkt al lange tijd bij de organisatie
  • Nieuw management wordt van binnen de organisatie gepromoveerd
  • De organisatie vormt een veilige werkomgeving voor medewerkers.
  • Openheid en actiegerichtheid

Het management gaat vaak de dialoog aan met medewerkers

  • De medewerkers besteden veel tijd aan communiceren, kennis uitwisselen en leren
  • De medewerkers worden altijd betrokken bij belangrijke bedrijfsprocessen
  • Het management staat fouten maken toe
  • Het management staat open tegenover verandering in de organisatie
  • De organisatie is prestatiegericht

Kwaliteit van medewerkers

  • Medewerkers willen verantwoordelijkheid dragen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten
  • Medewerkers willen geïnspireerd worden om zeer goede resultaten te behalen
  • Medewerkers worden getraind in het versterken van hun flexibiliteit en veerkracht
  • De organisatie heeft een divers en complementair werknemersbestand.
Bronnen: 10 Rituelen van slecht management, dr. André de Waal, Van Duuren Management, 2009. Maak van je bedrijf een Toporganisatie! dr. André de Waal, Van Duuren Management, 2008.

Hoofdstuk inhoudsopgave