Build 2 Last & Designed 2 change

Tekst groter

Build 2 Last & Designed 2 change

In “The new normal: Esxplore the limits of the digital world” van Hinssen (2010) wordt gesuggereerd dat we nu op een breekpunt naar een nieuw tijdperk zijn aangeland. Digitaal is niets nieuws meer is de norm.

Dit heeft vele consequenties. Eén ding is zeker relevant in het kader van de architectuur: het is niet langer de ICT-afdeling die domineert als het gaat om nieuwe technologie. Hinssen stelt het zo: “ICTdepartments have turned from being ‘dispensers of cool stuff’ into the ‘dispensers of really old boring stuff’ in just a couple of years, When we used to hand out a computer and cell phone to a new employee on the first day of work, the employee would say ‘thank you’. Now when we hand out their laptop and phone, they look at us incredulously and think: ”You don’t think I’m going to be seen on the street carrying that around, do you?”

Dit gaat niet alleen over mobiele telefoons en laptops. Het gaat ook over  het even in elkaar zetten van een website door een amateur versus een ingewikkeld contentmanagement-systeem, een applicatie van Google apps gebruiken versus na een grootse en meeslepende pakketselectie een implementatietraject uitvoeren of het online boeken van een vliegticket versus het omslachtig inboeken van een order in een ERP-systeem.

Hinssen pleit er dan ook voor om de architectuur vanuit een ander perspectief te vullen. Wij zijn gewend om te werken aan een perfecte, duurzame langetermijnoplossing. Hij stelt dat dit met de snelle technologische ontwikkelingen niet meer te handhaven is. Er moet ruimte gemaakt worden om snel nieuwe ICT-oplossingen in te passen die ‘goed genoeg‘ zijn. In de architectuur maakt hij een splitsing in componenten die een langetermijnfundament moeten hebben (‘built 2 last’) en componenten met een wat vluchtiger karakter (‘designed 2 change’). In figuur 70 is te zien dat deze twee ’werelden‘ verbonden worden via middleware. Bijzonder in deze middleware is dat Hinssen hier CRM in plaatst. Zijn stelling is dat je altijd overal de laatst actuele klantinformatie nodig hebt welk medium of applicatie je ook gebruikt. CRM legt de verbinding tussen de nieuwe media en de duurzame backoffice-systemen.

Hoofdstuk inhoudsopgave